torsdag 31 maj 2012

Den 29 maj

Den 29 maj var vi på "3årsbesiktning" med bebban. Självklart fick hon mer än väl godkänt och mamma kunde inte bli stoltare.

I övrigt tycker jag det är fånigt med den där "besiktningen", visst kan det väl vara bra att kolla vikt och längd så dom följer sin egen kurva, men det får liksom inte vara nån hysteri.
Sen det här med hur dom pratar i den åldern är väl olika.

Nouvelle började ju prata tidigt och har kommit långt i den utvecklingen, så det blev mer än väl godkänt. Självklart är jag stolt och glad men jag hade varit lika glad och stolt ändå för det är ju mitt barn och man ser ju utveckling varje dag och det gäller ju inte bara talet. Men just på denna besiktningen är tydligen det viktigt.

Men detta gör ju att man jämför sig med andra, jag vet ju att det finns saker som Nouvelle inte är lika duktig på som jämnåriga eller tom yngre är bättre på.
Egentligen tycker inte jag man ska jämföras men sånt är vårt samhälle och därför blir det oundvikligt.

Den 29 maj bestämde vi oss också för att sluta eller dra ner på tuttandet, nu gäller enbart tutte när det är sovdags på kvällen.
Innan har hon ju haft den varje gång hon ska sova, men efter vi började prata om att snart ta bort har hon blivit allt "tröttare" och vill vila allt oftare, så det känns som hon har börjat ha den ännu mer än hon vanligtvis brukar.
På dagis har det alltid funkat med tutte enbart vid sovning men hemma har det blivit som en ful ovana, ja jag säger ful för jag tycker inte det ser så bra ut när "stora" barn har tutte på blanka dagen då dom ska prata eller göra annat, då har det helt enkelt blivit en ful ovana, och ett lätt sätt för föräldrarna att få sitt barn tyst eller lugnt, istället för att engagera sig och hitta på saker.

Nu menar jag inte att det är helt fel, men jag känner så själv att det ibland liksom varit en utväg för att få lite lugn och ro.

I alla fall har det gått jätte bra, över förväntan, visst har det varit lite gnat och gnäll men bara vi hittat på något har det snabbt glömts bort.
Och på dagis har hon tom sovit utan tutte, då det inte är alltid hon sover där och för att jag tycker att det förvirrat har vi nämligen tagit bort den helt på dagen. Men det har som sagt funkat hur bra som helst och Nouvelle har själv varit himla stolt då hon berättat att hon minsann sovit på dagis utan tutte.

Världens duktigaste och finaste tjej, som mätte 92 cm och 14 kg vid 3 års ålder !

1 kommentar:

Akiz sa...

Hurra, gratis inträde på ölands djurpark ännu ett år ;)
Dutti nouvelle.